PREVENTÍVNY PROGRAM
ROZVÍJAJÚCI SOCIÁLNE A
EMOCIONÁLNE ZRUČNOSTI
„S R D C E N A D L A N I“
Základná škola Jana Amosa Komenského v Seredi
v spolupráci s Centrom pedagogicko-psychologického poradenstva
a prevencie v Galante sa zapojila do preventívneho programu „Srdce
na dlani“. Program sa uskutočnil v mesiacoch september, október
a november 2014.
Cieľovou skupinou boli žiaci 3. a 4. ročníka
našej školy – deti bezproblémové i agresívne, deti nadané i sociálne
kompetentné.
Hlavným cieľom programu bolo naučiť deti
predvídať dôsledky svojich reakcií a predísť tak antisociálnemu
správaniu. Deti si tieto zručnosti rozvíjali a naučili sa, ako
riešiť medziľudské vzťahy prosociálnymi spôsobmi. Vďaka Mgr.
Henriete Popluhárovej a Mgr. Kristíne Tarrovej, ktoré celý program
viedli, sa podarilo spĺňať i čiastkové ciele: zvyšovať bezpečnosť v
triedach, udržiavať dobrý psychický a zdravotný stav detí, rozvíjať
zručnosti, ktoré znížia agresivitu, zvyšovať sociálne kompetencie.
Splniť ciele sa podarilo i vďaka špecifickým metódam programu:
využitie názorných ukážok, práca s fotografiami detí, diskusia,
hranie v roli, precvičovanie modelových situácií, usmerňovanie.
Na stretnutiach s odborníčkami sa naše deti pri
realizácii programu učili:
● pomenúvať city:
šťastia, smútku, hnevu, prekvapenia, strachu a znechutenia,
● definovať znaky
týchto emócií v telesnom prejave,
● akceptovať
rozdielnosť emócií a skutočnosť, že tú istú situáciu môžu rôzni
ľudia prežívať rôzne,
● pochopiť, že city
sa menia,
● rozvíjať si empatiu
vo vzťahu k iným deťom predvídaním ich citov v rôznych situáciách,
● hovoriť o potrebe
dôvery, o tom, ako sa zverovať so svojimi citmi a o potrebe
dieťaťa „mať dospelého, ktorému dôverujem“,
● používať spôsoby,
akými sa možno upokojiť v situácii, keď som nahnevaný, vyľakaný či
vystrašený: - 3x sa zhlboka nadýchnuť,
- počítať pospiatky od 5 do 0,
- myslieť na upokojujúce veci,
- rozhovor so sebou
● používať kroky
riešenia problému:
1. pomenuj problém
2. vymenuj všetky možnosti
3. polož otázky
4. vyber jednu možnosť
5. urob to
● domýšľať dôsledky
svojho konania – v bode tri: polož otázky!
- Je to bezpečné?
(Skúmali u všetkých možností riešenia.)
- Aké city to môže vyvolať u iných?
- Je to spravodlivé?
- Bude to fungovať?
● riešiť situáciu –
Čo robiť, ak ma rodičia nečakajú pred školou, ako sme sa dohodli?
● použiť možnosť
ignorovať rozptýlenie: „Zostať ticho a odvrátiť sa!“
● spôsob, ako
zdvorilo niekoho vyrušiť:
1. Čakať na prestávku v rozhovore.
2. Povedať „prepáčte“.
3. Položiť otázky.
● pracovať
v rozmanitých dvojiciach, aby sa učili akceptovať rôznosť iných
ľudí,
● precvičovať
„rozhovor so sebou“ – využitie vlastných pozitívnych myšlienok,
vyjadrení, ktoré môžu zvýšiť úspech v záťažových situáciách,
● spôsoby, ako sa
vyhýbať bitke, ako čeliť nadávaniu a dobiedzaniu použitím techník
zvládania hnevu a stratégie riešenia problémov:
1. Upokoj sa!
2. Nadávajúceho ignoruj a odíď!
3. Povedz, ako sa cítiš. Požiadaj dotyčného, aby prestal!
4. Ak to nezaberie, požiadaj o pomoc dospelého.
● rešpektovať
a dodržiavať pravidlá:
· Keď niekto rozpráva, počkám, kým dokončí, až potom začnem
ja.
· Ak chcem niečo povedať, prihlásim sa.
· Rešpektujem názory iných.
· Nevysmievam sa.
· Keď niekto rozpráva, počúvam ho.
Veríme, že odborné rady našich psychologičiek „Kiky
a Heni“ budú naše deti úspešne dodržiavať a využívať nielen v škole,
ale i v živote. My, učitelia, im budeme v tom i naďalej pomáhať.
Karin Ščasná
Fotogaléria |
 |